Гончарний посуд у народній обрядовості. Веснянки

Submitted by admin on Mon, 04/26/2021 - 19:04

Частина 1

Іл. 1. Дівчина розвішує глечики для просушування [Щербань 2017, с. 463]

Побутує думка, що професія гончаря таємнича, пов’язана з магією, потойбічними силами, нечистю. Про це свідчать численні етнографічні матеріали, зокрема приказки, повір’я, казки. Свого часу людям важко було усвідомити, як можна з нічого зробити щось, зі шматка звичайної глини виготовити міцний посуд, тому майстер, котрий цим займався, вважався чарівником, а іноді й Богом, здатним одухотворити неживі предмети. В Україні, Росії, Румунії побутують казки про людей, зліплених із глини й оживлених у печі, вірування в те, що з глини й води виготовляється тіло, а з вогню й повітря воно отримує душу. Майстри Чернігівщини під час підрахунку випаленого посуду називали його «душами», а не штуками [Пошивайло 1993, с. 38]. Процес випалу кераміки в горні ототожнювався з дією божественного або ж пекельного полум’я і викликав страх перед невідомим. Дехто з дослідників вважає, що поєднання слів «горно» і «чари» зумовило формування назви цієї професії [Лащук 1968, с. 3]. Поступово архаїчні погляди на роль гончаря в суспільстві нівелювалися, і майстрів почали ставити на один щабель з іншими професіями (згадаймо відому приказку «Не святі горшки ліплять»), але яскраві пережитки язичницьких вірувань збереглися до нашого часу.

Саме тому різноманітний гончарний посуд, виконуючи утилітарні функції, ніс ще й глибоке сакральне навантаження і використовувався в численних народних звичаях і обрядах, зокрема, у календарній обрядовості землеробського циклу.

Рис. 2. Дівчина несе куплений посуд додому [Щербань 2017, с. 459].

Весняна обрядовість починалася з пробудження природи та співання веснянок. Як тільки розтавав сніг і ставало тепло, молодь починала збиратися на вулицях, співати, танцювати, знайомитися. Дівчата, зазвичай, ходили лише на ту вулицю, на якій жили, а ось парубки могли впродовж ночі обійти все село. Ці гуляння мали на меті не лише розваги, але й знайомства, з подальшим укладенням шлюбу [Агапкина 2000, с. 22–24]. Саме в цю пору незаміжні дівчата Чернігівщини, Полтавщини, Черкащини варили кашу. Процес відбувався вночі, без свідків. У вогонь підкидали ключки (палиці з гакоподібним завершенням, за допомогою яких тягали воду з колодязів). Ключка, імовірно, виступає аналогом дерев’яної кочерги, що була обереговим елементом домашньої магії і часто фігурувала в народних переказах, захищаючи від стихійного лиха, пристріту, нечисті [Рахно 2012 с. 232–235], тому спалювання цих речей під час приготування каші також мало нести оберегове значення. У спогадах Лідії Шпигоцької (Полтавщина) зафіксовано, що калачниці (дівчата, що запрошують на весілля) носять у руках ключку, прикрашену стрічками, і калач [Щербань 2017, с. 435], що свідчить про подальше використання ключок у весільній обрядовості. Горщик з кашею, ложкою та ключками закопували на вулиці, при цьому наспівували:

Закопали горщик каші,
Ще й колком прибили,
Щоб на нашу на улицю
Парубки ходили

(Пошивайло 1993, с. 258).

Павло Чубинський також зафіксував дійство закопування каші: «Вкрали дівки ложку в парубка, швірень од білої кобили і яйце з-під білої квочки, що сидить. Зварили кашу проти неділі вночі, вкинули те яйце, тією ложкою помішали й закопали, – де збирається вулиця, забили там і той швірень, і ту ложку, та ще й потанцювали на тому місці. То де вже ходить – не ходить парубок, а туди так, як цуркою тягне, – таки мусить прийти на шкворівщину» [цит за: Щербань 2017, с. 300].

Іноді в злакову кашу додавали мак, рака чи ракову клешню, щоб хлопців було багато, як маку, і щоб вони трималися дівчат, як рак клешнею:

Закопали горщик каші
Ще й ракові клешні,
Щоб ходили парубки –
Далекі й тутешні

[Щербань 2017, с. 301].

 

До нас, до нас, парубочок,
До нас, не до кого;
Наваримо горщок жаб,
Для вас, не для кого

[Пошивайло 1993, с. 258].

У Лубенському повіті на Полтавщині зафіксовано протилежне мотивування пісень, присвячених закопуванню горщика:

Що на нашій улиці
Дівки чарівниці,
Закопали горщок каші
Посеред улиці.

Горщок каші, горщок каші
Ще й рака живого,
Щоб на нашій на улиці
Ні духа живого.

На тім кутку, в Горнанівці,
Дівки чарівниці,
Закопали горщок каші
Посеред улиці.

Горщок каші, горщок каші,
Горщок смородини,
Бодай же ви, сучі дочки,
З ума посходили!

А котра закопала,
Щоб трясця напала,
А котра наварила,
Щоб не говорила

[Пошивайло 1993, с. 258].

У першому випадку мовиться про жіночу шлюбну магію, покликану допомогти дівчатам успішно вийти заміж, привабивши хлопців проводити час саме на їхній вулиці, у другому ж – навпаки: у чаклунські дії вкладено негативний зміст, вони мають віднадити парубків, і ці дії супроводжуються прокльонами. Це пов’язано із жіночим суперництвом, яке втілювалося і в інших обрядах. Щоб зурочити сусідню вулицю, дівчата носили навколо неї мотовило, а потім тричі перекидали його через голову «щоб та вулиця перекинулася», або ж втикали в землю голку без нитки, примовляючи: «так як ця голка гола, щоб так на вулиці було голо» [Агапкина 2000, с. 25].

Окрім вечорниць, у звичаї закопувати горщик з кашею етнографи вбачають прояви старовинної землеробської обрядовості, покликаної збільшити врожайність, принести жертву землі. Подібні ритуали зафіксовано дослідниками і в країнах Західної Європи, де горщики з різними стравами закопували в садах, на подвір’ях, під фундаментами, що вважалося їжею для духів, будівельними жертвами тощо. Глиняний посуд у всіх випадках постає як особлива річ, що з’явилася із землі, пройшла через вогонь і служила людям для їх добробуту («Із землі вийшов, покормив усіх, напоїв, а як вмер, то його і не поховали») [Пошивайло 1993, с. 339]. Тому горщик, наповнений кашею, безсумнівно, поставав у свідомості наших пращурів як ознака достатку й гарного врожаю, адже земля, так само, як і посудина, має повнитися щедрими плодами.

Сучасне суспільство може розглядати гончарний посуд як яскраве культурне явище, як прояв мистецтва, але дослідження забутих традицій дозволить глибше зрозуміти особливості культурно-історичного розвитку українців.

Період веснянок та землеробських ритуалів завершувався циклом великодніх свят, мова про які піде в наступній статті.


Джерела та література

  1. Агапкина,Т.А. 2000. Этнографические связи календарных песен. Москва: Индрик.
  2. Лащук, Ю. 1968. Українські гончарі. Київ: Радянська Україна.
  3. Пошивайло, О. 1993. Етнографія українського гончарства. Лівобережна Україна. Київ: Молодь.
  4. Рахно, К. 2012. Перунове полум’я. Міфологія та обрядовість слов’янських гончарів. Полтава: АСМІ.
  5. Щербань, О.В. 2017. Еволюція традицій використання глиняного посуду в народній культурі харчування українців Наддніпрянщини другої половини ХІХ – початку ХХІ ст. Дисертація д-ра історичних наук, Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, Інститут народознавства НАН України.

Мар’яна Гунь
старший науковий співробітник
науково-дослідного відділу
історико-археологічних досліджень
Музею історії Десятинної церкви

Категорию: