Місце зустрічей і прощань…

Submitted by admin on Thu, 06/30/2022 - 21:44

Залізничний вокзал – місце, де починається казкова подорож для дітей, точка відліку нового життя для дорослих, місце планів, нестримної радості зустрічей та суму розставань. Цілий вир емоцій і спогадів викликає в нас залізничний вокзал. На жаль, часто ми настільки занурені у власні емоції та плани, що не звертаємо уваги на красу, яка нас оточує. Тож пропонуємо історичну подорож до будівлі Київського центрального вокзалу.

Ось такий вигляд мала місцевість, де згодом постала одна з найвидатніших архітектурних пам’яток столиці.

Спочатку будівля вокзалу була двоповерховою. Її збудували за проектом архітектора Івана Вишневського із жовтої цегли в стилі давньоанглійської готики в другій половині XIX століття, а саме в 1868–1870 роках.

Проект залізничного вокзалу в Києві архітектора І. Вишневського

Будівля вокзалу була завдовжки 133 м., згодом його подовжили до 144 м. Усередині будівля була занадто тісною для тих, хто очікував потяг, але для осіб з особливим положенням у суспільстві були більш просторі зали очікування.

Проект залізничного вокзалу в Києві архітектора І. Вишневського.
Журнал «Зодчий» за 1874 р.

Будівля вокзалу мала величний і святковий вигляд, зовні нагадувала графський палац, хоча за розміром була досить невеликою.

Залізничний вокзал у Києві за проектом архітектора І. Вишневського

На фото можемо побачити, як відбувалось прибуття першого потяга до вокзалу.

Місто росло та розвивалося, збільшувалась кількість людей, тому виникла потреба в розширенні вокзалу.

Залізничний вокзал у Києві за проектом архітектора І. Вишневського

Розробив проект нового вокзалу петербурзький архітектор Володимир Щуко.

Архітектор Володимир Щуко

Саме В. Щуко задумав збудувати два вокзали та з’єднати їх переходом, проте його задум вдалося здійснити лише у 2001 році.

Проект нового вокзалу архітектора В. Щуко. 1914 р.

23 (11 за ст. ст.) серпня 1877 року в будівлі залізничного вокзалу сталася велика пожежа, причини якої досі не з’ясовані. Будівля до експлуатації стала непридатною, проте була частково відремонтована. Було прийнято рішення про повну реконструкцію вокзалу з розширенням, відповідно до пасажиропотоку, який щороку зростав. Київ тривалий час залишався без вокзалу.

Поки стару будівлю демонтували, у 1908 році тимчасово побудували дерев’яний одноповерховий павільйон, схожий на барак. У 1913 році стару будівлю остаточно знесли та залили фундамент під нову. Утім, як стверджує прислів’я: «Нічого не буває більш постійного, ніж тимчасові речі». Тож Перша світова війна зруйнувала плани, і цей барак простояв майже 25 років.

Тимчасовий дерев’яний вокзал у Києві

Тільки аж у середині 1920-х років будівля вокзалу знову зацікавила владу. Тому було оголошено конкурс на розробку архітектурного проекту нового залізничного вокзалу. Переможним став проект киянина Олександра Вербицького за участю Павла Альошина.

Архітектор О. Вербицький Архітектор П. Альошин

Фундамент заклали 7 листопада 1927 року. Це проходило урочисто та святково. Уже через 5 років будівля була зведена. Головним елементом слав вестибюль, заввишки 37 м, який своєю формою нагадував барочні фронтони української архітектури XVII‑XVIII століть.

Будівництво київського вокзалу. 1930 р.

Київський вокзал. 1932 р.

Вестибюль київського залізничного вокзалу. Архітектор О. Вербицький. 1931 р.

Олександр Вербицький продумав усе до дрібниць: лавиці для відпочинку, тунелі до поїздів, кіоски для продажу газет та їжі. Цікавою конструктивною особливістю вокзалу став монолітний каркас із заповненими шлакобетонними блоками, що було нововведенням для того часу.

Також у О. Вербицького були плани щодо реконструкції будівлі, він планував додати ще колонади, барельєфи та статуї. Але цьому не судилося статися… Уранці 22 червня 1941 року бомбові удари гітлерівської авіації влучили в будівлю вокзалу.

Потім Київ був захоплений гітлерівцями. Вони використовували його для своїх потреб. На одному з фото можемо побачити сумні кадри депортації українського народу в товарних вагонах на рабську працю до Німеччини…

Гауляйтер Фріц Заукель на пероні Київського залізничного вокзалу. 1942 р.

Після звільнення міста німецькі війська намагалися підірвати будівлю, але, на щастя, вона вистояла.

Залізничний вокзал у Києві після звільнення міста від фашистів

Вигляд на київський вокзал у 1947 р.

Відновлений після війни київський вокзал. 1948 р.

Згодом будівлю вокзалу знову реконструювали. Це завдання доручили архітектору Георгію Домашенку, учню Олександра Вербицького. Проте ця реконструкція зазнала багато критики, адже оригінальний дизайн так і не відтворили.

Редизайн Г. Домашенка. 1955 р.

На фото вокзалу 1973 року можемо побачити, як була облаштована привокзальна площа.

Наступна реконструкція убранства вокзалу відбулась у 2001 році. Насамперед прибрали пам’ятник Леніну та елементи радянської символіки.

Зараз інтер’єр вокзалу дуже вишуканий і сучасний водночас. На стінах зображені видатні пам’ятки нашої столиці, прикрашені ліпниною, зокрема: Маріїнський палац, Софійський собор, художній музей, оперний театр, Успенський собор Києво-Печерської лаври та інші.

Інтер’єр залізничного вокзалу в Києві. 2020 р.

Також був збудований Південний вокзал, який з’єднали із Центральним великим переходом. Поряд з Південним вокзалом побудували Георгіївський храм.

Будівля Південного вокзалу. Червень 2022 р.

Центральний і Південний вокзал, з’єднані переходом

Ось такий вигляд має перехід між вокзалами: посередині розташовані лавиці для пасажирів, які очікують свій потяг.

Зараз залізничний вокзал Києва є пам’ятником архітектури й охороняється державою. Зменшена копія будівлі вокзалу відтворена на дитячій залізниці в Сирецькому парку Києва.

На жаль, наша держава переживає нині важкі часи. У країні війна… І будівля вокзалу знову стала форпостом столиці, тому тут посилено заходи безпеки.

У переході зараз розташована інсталяція, яка нагадує про горе й страждання українського народу, зокрема дитячі… Там дитячі іграшки, речі, матраци, фото…

У наш час головний вокзал столиці увінчує герб та прапор країни.

Центральний вокзал Києва. Вигляд від станції метро «Вокзальна». Червень 2022 р.

Неподалік від Центрального вокзалу розміщений Приміський вокзал Києва, який прикрашає вежа з годинником.

Фото з ТЦ «Полісся». Червень 2022 р.

Екскурсійний паровоз на фоні Приміського вокзалу Києва

Залізничний вокзал нашої столиці пережив багато подій, зазнав суттєвих змін та реконструкцій, проте завжди зустрічав своїх пасажирів та проводжав їх у краще життя. Сподіваємося, що так буде завжди, і згадка про мандрівку до Києва будь-якої людини почнеться з величної будівлі залізничного вокзалу.


Джерела та література

Друг, О. 2013. Вулицями старого Києва. Львів.

the-city.kiev.ua

nerukhomi.ua

wikipedia.org

birdinflight.com

news.obozrevatel.com

oldkiev.top

kyivpastfuture.com.ua

zabytki.in.ua

tehne.com


Ольга Борисюк
лектор І категорії
Музею історії Десятинної церкви

Категорию: